طرح رجيستري موبايل چيست؟ از ۲۸ مهر ماه چه اتفاقي خواهد افتاد؟

البان ، مجموعه تعميرات موبايل در هر مكان در هر زمان

طرح رجيستري موبايل چيست؟ از ۲۸ مهر ماه چه اتفاقي خواهد افتاد؟

تقريبا ده سالي مي شود كه بازار موبايل ايران به گوشي ها و موبايل هاي قاچاق آلوده شده است و البته كاربران و خريداران هيچ نقشي در آنها نداشته اند. در سال هاي اخير نيز صحبت هاي زيادي پيرامون جلوگيري از اين قاچاق شده و مي شود. راه حلي كه پايه ريزي شد و قرار است كه از ۲۸ مهر ماه امسال آغاز به كار كند، طرح رجيستري موبايل نام دارد. پيش بيني مي شود با آغاز اين طرح، آمار قاچاق گوشي و تلفن همراه به شدت كاهش پيدا كند.

Image result for imei

در ابتدا برايتان شرح دهيم كه طرح رجيستري موبايل چيست؟ هر گوشي در دنيا با يك شناسه شناخته مي شوند. اين شناسه براي گوشي ها يكتا بوده و اطلاعات مختلفي از گوشي رو مي توان از روي همين شناسه تشخيص داد. اين شناسه يا (IMEI (International Mobile Equipment Identity را مي توانيد داخل گوشي خود در بخش تنظيمات و قسمت درباره گوشي ملاحظه نماييد. علاوه بر مسير تنظيمات مي توانيد با شماره گيري كد *#۰۶# نيز شناسه گوشي خود را بيابيد. شناسه گوشي هايي كه از مبادي رسمي وارد كشور مي شوند و در واقع قاچاق نيستند در سيستم گمرك ثبت مي شود. در نتيجه هر گوشي اي كه شروع به كار كند و شناسه اش در بانك اطلاعات گمرك ايران نباشد، در واقع يا قاچاق است، يا اينكه مسافري آن را با خود به ايران آورده است.


مرتبط: اپل هاي مجاز كدامند؟


به گفته آقاي حسين فلاح، رئيس سازمان تنظيم مقررات راديويي كشور ضمن اعلام آغاز طرح رجيستري موبايل از ۲۸ مهر تمام گوشي هايي كه ثبت نشده باشند از كار خواهند افتاد! آقاي فلاح اين نكته را گفته اند كه تمام گوشي هايي كه در حال حاضر در دست مردم است و در حال استفاده از نظر سازمان مجاز هستندو مشمول اين طرح نمي شوند و اين طرح تنها براي گوشي هايي است كه از ۲۸ مهر ماه به بعد در بازار وجود داشته باشند.


طرح رجيستري موبايل شامل حال گوشي هاي در دست مردم نمي شود!


گفته شده كه همزمان با اجراي اين طرح براي مدت كوتاهي به مردم گفته خواهد شد كه گوشي خود را در طرح رجيستري ثبت نمايند و مهمتر اينكه اين كار هيچگونه هزينه اي براي كاربران نخواهد داشت. بايد منتظر بود كه اين كار بايد به چه صورت انجام گيرد.

در حال حاضر طبق آمار منتشره از سوي دفتر صنايع برق و الكترونيك وزارت صنعت، معدن و تجارت سهم بازار موبايل ايران براي شركتهاي سامسونگ، هواوي و اپل به ترتيب ۴۰، ۲۵ و ۱۵ درصد اعلام شده است. قرار است كه طرح رجيستري موبايل با توجه به شركت هاي موبايلي و توافقات به عمل آمده با وارد كنندگان پيش رود. اين طرح در ابتداي كار براي تمام گوشي ها انجام نمي گيرد و كم كم و به صورت تدريجي تمام موبايل ها را شامل خواهد شد.

نكته جالب اين است كه اولين تلفن همراه در سال ۱۳۷۲ وارد ايران شد و اولين قاچاق گوشي از سال ۱۳۸۶ انجام گرفت. آيا اين طرح جلوي قاچاق را خواهد گرفت؟ آيا نبايد دنبال دليل قاچاق بود؟ پديده اي كه بعد از ۱۴ سال از ورود اولين گوشي آغاز شد! حال بايد منتظر ماند و ديد كه اجراي اين طرح تا چه حد جلوي قاچاق گوشي را خواهد گرفت و تا چه حد بسترها مهيا هستند تا روند ثبت شناسه ها در گمرك سريع انجام گيرند!

منبع: تعمير آيفون در محل ديجي دكي
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.