البان و نكات اموزنده در ايفون

البان ، مجموعه تعميرات موبايل در هر مكان در هر زمان

البان و نكات اموزنده در ايفون

12 نكته كليدي در خريد آيفون دست دوم!

 

با گران شدن گوشي هاي موبايل بازار خريد و فروش گوشي‌هاي دست دوم بيشتر شده است و از قديم به جهت كيفيت بالاي گوشي‌هاي آيفون هميشه خريداران زيادي به دنبال خريد آيفون‌ دست دوم بوده‌اند و در اين بازار تقاضاي خريد اين گوشي‌ها بيشتر هم شده است، اگر شما هم از علاقه مندان به گوشي‌هاي آيفون هستيد و به هر دليلي به دنبال خريد آيفون‌هاي دست دوم هستيد، پيش از اقدام به خريد حتما اين موارد را در نظر داشته باشيد تا در قبل از پرداخت پول از صحت كاركرد آيفوني كه قصد خريد آن را داريد مطمئن شويد.

اصول خريد آيفون دست دوم

بيشتر نكات زير به درد خريداراني مي‌خورد كه مي‌توانند آيفون را شخصاً بررسي كنند؛ مانند زماني كه گوشي را مستقيماً از شخصي خريد مي كنند كه قابليت ملاقات رودررو با او را دارند.

در نتيجه اين نكات براي خريد آنلاين چندان مناسب نيستند؛ بنابراين بايد به جاي آن، بررسي‌هاي لازم و ممكن را به صورت آنلاين انجام دهيد. فروشندگان معتبر عكس‌هاي زيادي را از گوشي شامل هرگونه خراش و آسيب‌هاي جزيي و كلي، از جمله توضيحات دقيق در مورد كالايي كه مي‌فروشند ارائه مي‌دهند. بازخورد فروشنده نشانگر خوبي براي كيفيت كالا است، اما همه كساني كه آيفون قديمي خود را مي‌فروشند بازخورد زيادي دريافت نمي‌كنند به جهت اينكه شايد كلا در سايت آنلاين مورد نظر تنها همين يك بار اين كالا را در حال فروش هستند.

اگر از طريق وب‌سايت‌هاي حراجي مانند ديوار براي خريد آيفون دست دوم خريد مي‌كنيد، پرداخت از روش هاي تضمين شده و امن مي‌تواند از خريد شما محافظت كند، بنابراين اگر كالاي مورد نظر مطابق توضيح نباشد، مي‌توانيد درخواست بازپرداخت كنيد. هرگز نبايد اقلامي را از طريق وبسايت يا برنامه‌هاي ناامن خريداري كنيد، مگر اينكه شخصاً آنها را بررسي كنيد؛ چون هيچ راهي براي محافظت در برابر كلاهبرداري‌هاي فراواني كه اتفاق مي‌افتند نداريد.

هنگام خريد شخصي، بايد ايمني خودتان را بيش از هر چيز ديگري در نظر داشته باشيد. در يك مكان عمومي مانند يك كافه يا مركز خريد ملاقات كنيد و در نظر داشته باشيد كه كسي را همراه خودتان ببريد. از حمل مقادير زياد پول نقد خودداري كنيد، به جاي آن از خدمات اينترنت بانك يا كارت به كارت و… استفاده كنيد. اگر فروشنده اصرار به پرداخت پول نقد دارد، ابتدا كالا را بررسي كنيد و حين خريد برداشت پول از دستگاه خودپرداز را به تنهايي انجام دهيد.

از ملاقات در شب يا در مكان‌هاي دورافتاده مانند پاركينگ تا حد امكان خودداري كنيد. قبل از اينكه با فروشنده به توافق برسيد، روي شرايط مختلف مانند روش پرداخت و امكان بازرسي كامل كالا توافق كنيد. اين كار به جلوگيري از كلاهبرداري‌هاي احتمالي كمك مي كند.

اگر قيمت آنقدر خوب است كه به نظر مي‌رسد كاسه اي زير نيم كاسه است، احتمالا با يك كلاهبردار طرف هستيد. اگر فروشنده به شما اجازه ندهد كالا را از قبل بررسي كنيد، احتمالاً مشكلي در آن وجود دارد (يا در حال خريد يك جعبه خالي هستيد). اگر فروشنده اصرار دارد كه قبل از ديدن كالا، پول نقد را با خود بياوريد، خود را در معرض خطر قرار ندهيد.

فروشندگان واقعي اصرار شما بر ايمن و هوشمند بودن را درك خواهند كرد. اگر آنها چيزي براي پنهان كردن نداشته باشند، خوشحال خواهند شد كه به شما اجازه بدهند كالا را بررسي كنيد. همچنين به نفع آنها هم هست كه در مكان‌هاي عمومي و با نور خوب ملاقات كنند، جايي كه آنها نيز احتمالاً احساس امنيت مي‌كنند.

همچنين يكي از مكان‌هاي خوب مي تواند كمك گرفتن از يك تعميركار موبايل در مغازه او باشد، با اين روش هم امنيت خود را تامين كرده‌ايد و هم مي توانيد از فردي كه تجربه در انجام تعميرات موبايل آيفون دارد بهره‌مند شويد.

 

1. آيا آيفون روشن مي‌شود؟

مهم‌ترين چيزي كه بايد در خريد آيفون دست دوم بررسي كنيد اين است كه آيا آيفون روشن مي‌شود يا خير. اين امر بديهي به نظر مي‌رسد، اما برخي از فروشندگان ممكن است سعي كنند آيفوني را كه بوت نمي‌شود به عنوان باتري مرده به شما قالب كنند. حواستان به اين مورد باشد و مطمئن شويد كه آيفون روي صفحه قفل يا فرمان Hello بوت مي شود. به اين معني كه پس از روشن كردن گوشي فرمان Hello را مي توانيد مشاهده كنيد.

علاوه بر اين، ممكن است شما اصرار داشته باشيد كه آيفون داراي شارژر و آداپتور نيز باشد. آيفون بدون اين اقلام به احتمال زياد دزدي است (اگرچه اين فرضيه نيز ممكن است كه فروشنده فقط تصميم گرفته باشد كه آنها را براي خودش نگه دارد). در صورت امكان، بررسي كنيد كه آيفون نيز به طور معمول شارژ مي‌شود. در صورت داشتن باتري قابل حمل و كابل لايتنينگ، آنها را براي بررسي سلامت باتري همراه خود ببريد. لازم به ذكر است تعميركاران موبايل آيفون دستگاهي دارند كه مي تواند به ميزان شارژ درخواستي دستگاه را ارزيابي كنند تا از صحت عملكرد قسمت هايي كه به باتري و سوكت شارژ موبايل مربوطه هستند اطمينان پيدا كنيد.

2. آيا قفل فعال سازي هنوز فعال است؟

هنگامي كه آيفون بوت مي‌شود، بايد صفحه قفلي را ببينيد كه از مالك مي‌خواهد تا رمز عبور را وارد كند. اگر پيامي در مورد وارد كردن رمز عبور براي فعال كردن آيفون مشاهده كرديد، احتمالاً آيفون دزديده شده است. حتي اگر دزديده نشده باشد، نمي‌توانيد در اين حالت از آن استفاده كنيد، بنابراين بهتر است بيخيال اين يكي شويد.

اصرار كنيد كه فروشنده با وارد كردن رمز عبور آيفون را فعال كند. قفل فعال‌سازي را مي‌توان با غيرفعال كردن «Find My iPhone» در بخش “تنظيمات < [نام مالك] < يافتن آيفون من” حذف كرد.

حتما توجه كنيد كه براي استفاده از بسياري از گوشي هاي هوشمند و به خصوص گوشي هاي آيفون لازم است كه نام كاربري و رمز عبور ويژه اي كه مخصوص به خودتان است داشته باشيد در غير اين صورت و در صورتي كه پروفايل نفر قبلي بر روي گوشي فعال باشد، علاوه بر اينكه آن فرد به اطلاعات شما به صورت كامل دسترسي خواهد داشت مي تواند گوشي دست دومي كه شما خريداري كرده ايد را به راحتي از راه دور غير فعال كند.

3. آيا آيفون قبلاً پاك شده است؟

هنگام ملاقات با فروشنده، آيفون ممكن است قبلاً پاك شده و آماده فروش باشد. اين لزوماً چيز بدي نيست، اما شما را از آزمايش كامل دستگاه باز مي‌دارد. در اين صورت ممكن است با پيام هايي از قبيل «سلام» يا «براي شروع ضربه بزنيد» در صفحه ي آيفون مواجه شويد.

براي اينكه بتوانيد آيفون را به اندازه كافي تست كنيد، بايد از فروشنده بخواهيد با اطلاعات خودش وارد سيستم شود تا گوشي در وضعيت عملكردي قرار گيرد. براي اين كار ممكن است نياز باشد كه فروشنده سيم كارت خود را براي فعال كردن دستگاه وارد كند. سپس مي‌توانيد برخي از بررسي هاي ذكر شده در زير را قبل از تصميم گيري در مورد خريد دستگاه انجام دهيد.

وقتي از آيفون راضي بوديد، از فروشنده بخواهيد تا قفل فعال سازي را حذف كرده و آيفون را با استفاده از «Erase All Content and Settings» (پاك كردن تمام مخاطبا و تنظيمات) در بخش “Settings  >  General  >  Transfer or Reset iPhone” پاك كند. اينكار  مستلزم آن است كه فروشنده رمز عبور اپل آيدي (Apple ID) خود را وارد كند تا قفل فعال سازي را غيرفعال كند، بنابراين مي توانيد مطمئن باشيد كه پس از در دست گرفتن مالكيت تلفن، مي‌توانيد از آن استفاده كنيد.

 

4. آيا آسيب قابل مشاهده‌اي وجود دارد؟

اكثر آيفون‌هاي مستعمل داراي خط و خش خواهند بود، حتي اگر تمام عمر خود را در يك قاب نگه داشته شده باشند. اگر آيفون داخل جعبه به شما تحويل داده شد، حتما آن را از جعبه خارج كنيد تا نگاه دقيق‌تري به آن بياندازيد. دستگاه را به طور كامل براي هر گونه علائم آسيب ديدگي قابل مشاهده، از جمله خراش و ترك‌هاي كوچك در اطراف لبه نمايشگر بررسي كنيد.

فرورفتگي در شاسي آيفون مستعمل كمي نگران‌كننده‌تر است، زيرا ممكن است به اجزاي داخلي مانند باتري آسيب وارد شود. بررسي كنيد كه آيا آيفون صاف روي سطحي رو به پايين قرار مي‌گيرد يا نه؛ اين كار نشان مي‌دهد كه آيا نيرويي باعث خم شدن شاسي شده است يا خير. دوربين را بررسي كنيد تا ببينيد لنزها آسيب ديده يا خراشيده شده‌اند يا نه.

در مورد آسيب هاي سطحي زياد نگران نباشيد، اما مراقب باشيد كه قيمت كالا با شرايط فيزيكي آن همخواني داشته باشد. يك آيفون سالم كه از روز اول محافظ صفحه نمايش و قاب محكمي داشته باشد، ارزش بيشتري نسبت به يك آيفون خراشيده دارد، بنابراين مي‌توانيد از آن براي درك اينكه آيا قيمت فروشنده منصفانه است يا نه استفاده كنيد.

 

5. سلامت باتري چگونه است؟

باتري‌هاي ليتيوم يوني به مرور زمان تحليل مي‌روند و هر آيفوني كه استفاده مي‌شود، مطمئناً باتري‌اي خواهد داشت كه 100 درصد ظرفيت اصلي خود را نگه نمي‌دارد. مي‌توانيد با مراجعه به تنظيمات باتري از طريق “Settings  >  Battery >  Battery Health” دو معيار مهم را بررسي كنيد: حداكثر ظرفيت و قابليت عملكرد باتري گوشي.

حداكثر ظرفيت، يك ايده تقريبي از ميزان شارژ باتري در حال حاضر را به شما ارائه مي‌دهد. هر چيزي بالاتر از 90٪ خوب است، اما هرچه اين عدد كمتر باشد، زمان كمتري بين شارژ مجدد خواهيد داشت. آنچه مهمتر است، قابليت عملكرد باتري است.

هنگامي كه سلامت باتري به طور قابل توجهي كاهش مي‌يابد، آيفون ممكن است شروع به كند شدن كند زيرا تلاش مي‌كند عملكرد و طول عمر را متعادل كند. اگر چيزي غير از “قابليت اوج عملكرد (Peak Performance Capability” گزارش شده است، وقت آن است كه باتري را تعويض كنيد، زيرا در ابن حالت بيشترين بهره را از دستگاه نمي‌بريد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در اين خصوص مي توانيد مطلب باتري گوشي آيفون را مطالعه كنيد.

در صورتيكه سلامت باتري شرايط خوبي نداشت مي توانيد قيمت تعويض باتري آيفون را از مركز تعميرات موبايل البان جويا شود و سپس هزينه تعويض باتري را از قيمت خريد آيفون دست دوم مد نظر با توافق فروشنده كم نماييد. با اين روش و با توجه به اينكه مركز اِلبان شش ماه ضمانت براي سلامت عملكرد باتري هاي خود ارائه مي نمايد خواهيد، با خيال راحت اقدام به خريد گوشي دست دوم نماييد.

6. آيا قطعاتي تعويض شده و گوشي بازسازي شده است؟

مي‌توانيد با رفتن به “Settings  >  General >  About” و مشاهده ورودي “شماره مدل (Model Number)” بررسي كنيد كه آيا آيفون مستعمل يك مدل بازسازي شده است يا خير. اگر اين عدد با F شروع شود، توسط اپل يا يك شركت تعميراتي بازسازي شده است. اين لزوما چيز بدي نيست، اما ممكن است بخواهيد راجع به آن بدانيد. متأسفانه، هيچ راهي براي تشخيص اينكه آيا دستگاه توسط شخص ثالث بازسازي شده است وجود ندارد.

اگر فروشنده اعلام كرد كه باتري اخيراً تعويض شده است، مي‌توانيد قطعات و تاريخچه خدمات را در گوشي هاي آيفون 12 و بالاتر بررسي كنيد تا مطمئن شويد كه از يك قطعه اصلي اپل استفاده شده است يا خير. به Settings  >  General  >  About برويد و بخش مربوطه را در قسمت “شماره مدل (Model Number)” جستجو كنيد.البته روش هايي وجود دارد كه قطعات تعويض شده را مخفي مي كنند.

اگر چيزي در ليست نيست، آيفون iOS 15.2 يا نسخه جديدتر را اجرا نمي‌كند يا چيزي جايگزين نشده است. در آيفون‌هايي كه iOS 15.2 يا بالاتر را اجرا مي‌كنند، قطعاتي كه جايگزين شده‌اند، در صورت جايگزيني توسط شخصي غير از اپل، به‌عنوان “قطعه اصلي اپل (Genuine Apple Part)” يا “قطعه ناشناس” فهرست مي‌شوند.

عموماً قطعات اصلي كيفيت بالاتري نسبت به بسياري از قطعات شخص ثالث دارند كه توليد آنها ارزان‌تر است. هيچ راهي براي قطعي كردن وجود ندارد، اما براي مثال جايگزيني باتري با يك قطعه‌ي اصل امنيت خاطر بيشتري نسبت به يك قطعه‌ي ناشناس به شما خواهد داد. اما متاسفانه با توجه به نبود مراكز رسمي آيفون، امكان دسترسي به قطعات اصلي كمتر وجود دارد و شما صرفا مي توانيد به مركز يا فردي كه تعميرات دستگاه شما را انجام مي دهد اطمينان كنيد و حداقل از او ضمانت براي قطعات يا خدمات انجام شده دريافت كنيد.

 

7. عملكرد آيفون دست دوم چگونه است؟

كمي از آيفون استفاده كنيد و عملكرد آن را ببينيد. سن دستگاه را در نظر بگيريد و توجه داشته باشيد كه دستگاه‌هاي قديمي‌تر نسبت به جديدتر كندتر خواهند بود. شما به دنبال نشانه‌هاي آشكار كاهش سرعت هستيد كه ممكن است نشان دهد مشكلي در يك قطعه داخلي وجود دارد.

چند آزمايش ساده كه مي‌توانيد انجام دهيد عبارتند از مرور يك وب سايت پاسخگو مانند apple.com، جستجوي يك برنامه با استفاده از Spotlight، راه اندازي و بررسي اپ استور، بزرگنمايي و پيمايش در برنامه داخلي Maps، دسترسي به مركز اطلاع رساني و مركز كنترل، و جابجايي سريع بين ويجت‌ها و نمادهاي برنامه در صفحه اصلي است.

 

8. وضعيت صفحه نمايش چگونه است؟

اگر آيفون داراي يك LCD معمولي با نور لبه است (مانند آيفون XR، SE و 11)، بررسي كنيد كه همه چراغ‌ها كار كنند. اگر آيفون داراي يك صفحه نمايش OLED (معروف به Super Retina XDR همانطور كه در آيفون X، 12 و 13 ديده مي‌شود) بايد وجود سوختگي (پرينت دائمي تصوير روي صفحه) را نيز بررسي كنيد. هيچ يك از اينها لزوماً بر عملكرد دستگاه تأثير نمي‌گذارد و ممكن است در استفاده معمولي قابل مشاهده نباشد، اما قبل از خريد بايد از وجود مشكل مطلع شويد.

مي توانيد هردوي اين مسائل را در پس زمينه‌اي تك رنگ، با استفاده از سايه‌هاي رنگي مختلف بررسي كنيد. يك ويديو را از آپارات يا يوتيوب به صورت تمام صفحه پلي كنيد و در سايه‌هاي مختلف مكث كنيد تا مشكلات احتمالي را بررسي كنيد. تشخيص مشكلات نور پس‌زمينه LCD در يك اسلايد كاملا سفيد رنگ آسان‌تر است، در حالي كه سوختن ممكن است فقط در رنگ‌هاي خاص به دليل نحوه پوشش زيرپيكسل‌ها در هنگام استفاده ظاهر شود به همين جهت در صورت امكان اسلايدهاي رنگي متفاوتي را در ال سي دي گوشي آيفون حتما تست كنيد.

 

9. آيا بلندگوها و ميكروفون‌هاي آيفون دست دوم كار مي‌كنند؟

مي‌توانيد ميكروفون را به راحتي با استفاده از برنامه يادداشت صوتي داخلي اپل، و با پخش صداي ضبط شده يا پيش نمايش زنگ آهنگ تحت تنظيمات settings > Sounds & Haptics، مي‌توانيد بلندگو را نيز آزمايش كنيد.

همچنين بررسي صداي گوشي ايده خوبي است كه تنها راه براي انجام اين كار برقراري تماس تلفني است. اگر اين اسپيكر آسيب ببيند، استفاده از آيفون براي شما بسيار سخت خواهد شد چون ممكن است صداي شخصي كه در سمت ديگر خط قرار دارد خيلي ساكت يا خفه باشد. اگر براي اين كار در آيفون سيم كارت نداريد، به Wi-Fi عمومي يا يك هات اسپات شخصي متصل شويد و به جاي آن از تماس تصويري يا FaceTime استفاده كنيد.

بلند گوي آيفون را علاوه بر آنكه صداي آن را از طريق اجراي يك موسيقي ارزيابي كرديد، به صورت ظاهري هم همانند تصوير زير بررسي كنيد تا سوارخ نشده باشند، چراكه برخي از افراد بعد از مدتي به جاي پاك كردن اصولي حفره هاي مرتبط با بلند گوي گوشي اقدام به سوارخ كردن آن مي كنند تا كيفيت صداي خروجي بيشتر شود، اما بايد در نظر داشته باشيد كه با اين كار بعد از مدتي مجبور به تعويض بلند گوها خواهيد شد چراكه گرد و خاك به راحتي به داخلي گوشي نفوذ مي كند و مي تواند به ساير قسمت هاي گوشي هم آسيب برساند.

آيفون 12

 

10. دكمه‌هاي ديگر گوشي را نيز بررسي كنيد

سوئيچ بي صدا را بررسي كنيد تا مطمئن شويد كه در سمت چپ آيفون قرار دارد و به درستي كار مي‌كند. در زير آن، دكمه‌هاي تنظيم صدا را خواهيد يافت. اين دكمه‌ها براي افزايش صداي تماس و گرفتن عكس مفيد هستند. به علاوه اگر بخواهيد آيفون را راه اندازي مجدد كنيد، بايد از آنها استفاده كنيد.

دكمه كناري در سمت راست آيفون براي روشن و خاموش كردن، فراخواني سيري، راه اندازي مجدد اجباري و دسترسي به اپل پي (Apple Pay) و ساير عملكردهاي كيف پول استفاده مي‌شود. مطمئن شويد كه همه چيز همانطور كه بايد كار مي‌كند و هنگام فشار دادن دكمه‌ها مشكلي وجود ندارد. يك دكمه ي لغزنده ممكن است نياز به تعويض داشته باشد.

 

11. آيا تمام دوربين‌ها طبق گفته ي فروشنده در آگهي كار مي‌كنند؟

در پايان، تمام دوربين‌ها و لنزهاي آيفون دست دوم را بررسي كنيد. برنامه دوربين را باز كنيد و به دوربين جلو برويد، سپس از همه دوربين‌هاي پشت دستگاه (از جمله دوربين‌هاي فوق عريض و تله‌فوتو در صورت وجود) استفاده كنيد.

در نور خوب، تصوير بايد نسبتا واضح باشد و دانه دانه نباشد. تصوير بايد به‌آرامي به‌روزرساني شود (نه مانند يك نمايش اسلايد)، و ضربه زدن روي صفحه بايد روي آن ناحيه خاص فوكوس كند. لازم به ذكر است قابليت فوكوس يكي از مهم ترين موارد در گوشي هاي دست دوم آيفون است كه بايد چك شود، چراكه اين مورد در گوشي‌هاي دست دوم يكي از شايع ترين مشكلات است و در صورت وجود مشكل در اين قابليت بايد نسبت به تعويض دوربين اقدام كنيد در غير اين صورت نمي توانيد به درستي از دوربين گوشي آيفون استفاده نماييد.

12. آيا مدل آيفون دست دوم‌اي كه قصد خريد آن را داريد، به روز رساني مي شود؟

گوشي‌هاي آيفون همانند همه گوشي‌هاي هوشمند به روز رساني مي شوند به اين معنا كه در هر بازه شركت اپل نسخه به روزتري از نرم افزار اين گوشي‌ها را (معروف به IOS) ارائه مي نمايد. بايد به اين نكته توجه كنيد كه شركت اپل بعد از مدتي براي گوشي هاي قديمي تر اقدام به ارائه آخرين نسخه از آي او اس نمي كند و در نتيجه به مرور هم از لجاظ امنيتي و هم از لحاظ اينكه احتمالا نمي توانيد برنامه هاي به روز را در آيفون دست دوم مد نظر خود نصب كنيد دچار مشكل خواهيد شد. اما اگر اين موارد براي شما اهميتي ندارد و صرفا به دنبال استفاده از دوربين يا امكان تماس و اينترنت و … گوشي هستيد، دچار مشكل چنداني نخواهيد شد.

در صورتيكه گوشي امكان به روز رساني دارد اما هنوز اين كار بر روي گوشي انجام نشده است مي توانيد از  مقاله “ به روز رساني گوشي آيفون ” نحوه به روز رساني و يا بررسي آخرين نسخه نرم افزاري كه امكان به روز رساني در آيفون دست دوم هست را ارزيابي كرده و با مشكلات احتمالي پيش روي اين موضوع آشنا شوبد.

گزينه‌هاي ديگر براي صرفه جويي در پول حين خريد آيفون

براي صرفه جويي در هزينه لزوماً مجبور نيستيد يك آيفون دست دوم بخريد. راه‌هاي زيادي وجود دارد كه مي‌توانيد در پول خود صرفه جويي كنيد و همچنان يك دستگاه جديد يا “استوك” تهيه كنيد. يكي از بهترين راه‌ها براي انجام اين كار، خريد مستقيم آيفون بازسازي شده از اپل است كه البته متاسفانه امكان آن در داخل ايران فراهم نيست. علاوه

 

تعميرات موبايل

12 نكته كليدي در خريد آيفون دست دوم!

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.