خرابي هارد گوشي به چه دلايلي است و راهكارهاي آنها چيست؟

البان ، مجموعه تعميرات موبايل در هر مكان در هر زمان

خرابي هارد گوشي به چه دلايلي است و راهكارهاي آنها چيست؟

خرابي هارد گوشي يكي از دلايلي است كه بسياري از كاربران البان در سامانه تعميرات موبايل در محل البان درخواست ثبت كرده اند. بر آن شديم تا آموزشي تهيه كنيم تا دلايل خرابي هارد گوشي خود را بدانيد و سعي كنيد با رعايت و استفاده صحيح از آن محافظت كنيد. اما اگر زماني هارد گوشي شما سوخت نگران نباشيد، در انتهاي همين پست راه حل رفع آن را هم برايتان خواهيم گفت.

توضيح اجمالي در رابطه با ساختار و نحوه كار هارد گوشي

وقتي صحبت از فضاي ذخيره داده در گوشي و كلا هر وسيله اي كه داراي پردازش است مي شود، مي توان به سه نوع حافظه اشاره كرد. يكي رم (RAM)، ديگري رام (ROM) و دست آخر هارد گوشي.

رم (RAM)

رم گوشي مسئول اجراي برنامه ها است. رم با سرعت بالايش مي تواند اطلاعات برنامه ها را پردازش كند. معمولا تا حدود 512 مگ تا يك گيگ از رم گوشي به عملكردهاي معمولي آن يعني برقراري و دريافت تماس و ارسال و دريافت پيامك و … تعلق خواهد گرفت.

مطلب مرتبط: مديريت حافظه آيفون

برنامه ها در حافظه گوشي ذخيره شده هستند، اما هنگامي كه پردازش در آنها صورت مي گيرد و از برنامه استفاده مي كنيد، تغييرات در رم ديده مي شوند. وقتي هم كه گوشي را خاموش مي كنيد تمام اطلاعات روي رم پاك مي شود.

خرابي هارد گوشي ، البان

درست است كه رم بالاتر بهتر هست، اما ديگر از يك حدي بيشتر هم كارايي ندارد و فقط باعث گرانتر شدن گوشي مي شود. حداقل رم مناسب براي گوشي 4 گيگ هست و 8 گيگ ديگر خيلي خوب خواهد بود.

رام (ROM)

رام گوشي بخشي از فضاي اصلي هارد گوشي است. يك حافظه فقط خواندني (read-only) بوده كه فقط سيستم عامل گوشي روي آن قرار دارد. البته با اجازه سازنده و ارائه به روز رساني ها، امكان تغييرش وجود دارد.

بعضا گوشي ها داراي ساختار چندرامي هستند. به اين ترتيب كه يك فضاي كوچكتري با سرعت بالاتر دارند و بقيه آن با سرعت معمولي است. بخش هاي اجرايي و اصلي سيستم عامل روي بخش پر سرعت هستند كه باعث مي شود گوشي سريعتر كار كند. پر سرعت كردن تمام حافظه هم باعث بالا رفتن هزينه و قيمت گوشي مي شود!

خرابي هارد گوشي ، البان

حافظه اصلي

بخش آخر هم حافظه يا همان هارد گوشي هست. معمولا بسته به نوع گوشي بين 6 الي 8 گيگ از فضاي اين حافظه متعلق به سيستم عامل و نرم افزارهاي ابتدايي و واجب گوشي و همچنين تقسيم بندي هارد است. بنابراين اگر يك گوشي مي خريد كه مثلا 16 گيگ حافظه دارد، بدانيد كه تقريبا 8 گيگ از آن در اختيار شما خواهد بود. بنابراين توصيه داريم تا هنگام خريد دقت داشته باشيد كه حافظه گوشي از 32 گيگ ديگر پايين تر نباشد.

مطلب مرتبط: مديريت حافظه اندرويد

حافظه جانبي

حافظه جانبي هم نوع ديگري از حافظه ها هست. اين نوع حافظه را در دسته بندي ها نگفتيم چون ممكن است يك گوشي آن را نداشته باشد. اما از آنجا كه حافظه اصلي گوشي به برد لحيم كاري مي شود سرعتش از اين نوع حافظه خيلي بالاتر خواهد بود. در گذشته مدل هايي ارائه شدند كه حافظه اصلي شان نيز از نوع حافظه جانبي بود كه علي رغم مزايايي كه داشت، خيلي مورد استقبال قرار نگرفتند!

خرابي هارد گوشي ، البان

نحوه تشخيص خرابي هارد گوشي چيست؟

خرابي هارد گوشي نشانه هايي دارد كه برايتان برخي از آنها را مي گوييم تا اگر دچارشان شديد، تا حدودي بدانيد با چه پديده اي مواجه هستيد. البته ممكن است اين نشانه ها دلايل ديگري هم داشته باشند و خرابي هارد تنها يكي از آنها باشد.

  • گوشي مرتب ري استارت شده، لوگو ظاهر شده ولي بالا نمي آيد
  • وقتي گوشي را خاموش و روشن مي كنيد، خبري از ديتايي كه قبل از خاموشي روي آن ريختيد نيست و يا اگر اطلاعاتي را پاك كرده ايد مجدد بازگشته اند.
  • گوشي خاموش مي شود و ديگر روشن نمي شود (يكي از دلايل مي تواند خرابي هارد گوشي باشد.)
  • وقتي از گوشي استفاده مي كنيد مرتب هنگ مي كند و يا مدام ري استارت مي شود.

دلايل خرابي هارد گوشي كدام هستند؟

متاسفانه بايد بگوييم كه هارد گوشي يك وسيله مصرفي محسوب مي شود. يعني عمري دارد و بايد بگوييم كه اين عمر محدود هم هست. اما برخي كارها مي تواند عمر آن را كمتر هم بكند كه توصيه داريم آنها را انجام ندهيد تا بيشتر بتوانيد از آن استفاده نماييد:

  • ريختن و پاك كردن هاي متوالي اطلاعات روي هارد عمر آن را كاهش مي دهد.
  • نصب برنامه هاي سنگين و خارج از توان گوشي باعث كاهش عمر هارد مي شود.
  • پر بودن بيش از اندازه و طولاني مدت، به هارد گوشي فشار مي آورد.

در بين گوشي ها، دو مدل هواوي، يعني Y600 و G600 بيشترين آمار خرابي هارد را تا به الان داشته اند و بيشتر درخواست هاي خرابي اين گوشي ها در سامانه تعميرات البان به تعويض هارد منجر شده است.

راهكار رفع مشكل خرابي هارد گوشي چيست؟

اگر شما هم حس مي كنيد كه هارد گوشي تان خراب شده و يا مشكل ديگري دارد، بلافاصله وارد اينترنت شويد و وارد سامانه آنلاين تعميرات گوشي در محل البان به نشاني www.elbaan.com شويد. در اين بخش يك درخواست ثبت كنيد و منتظر باشيد تا كارشناسان البان با شما تماس گرفته و جهت رفع مشكل گوشي شما اقدام كنند.

نكته قابل توجه اين كه تعمير و تعويض هارد امري حساس و دقيق است و در حال حاضر امكان انجام اين سرويس در محل مقدور نيست. اما در اين راستا البان بهترين راهكارها را به شما پيشنهاد خواهد داد تا به راحتي بتوانيد مشكل گوشي خود را حل كنيد.

 

منبع: تعميرات موبايل در محل، البان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.